Kandidaten 2010: Ineke Palm

“De strijd voor sociale rechtvaardigheid is wat ons bindt”

Ineke Palm is 58 jaar en werkzaam bij het wetenschappelijk bureau van SP. Ineke is opgegroeid in een dorp waarin duidelijk de verschillen tussen de elite en ‘het volk’ te merken waren: ‘de dorpselite zat op de lagere school vooraan, zij gingen doorleren. Ik heb geleerd vooral zelf te blijven nadenken en uit te gaan van een menselijke gelijkwaardigheid.’

Vooral niet zwijgen
Ineke voelt zich erg thuis in Rotterdam, waar juist de multiculturaliteit haar van de stad doen houden. ‘Wat ik erg belangrijk vind is dat mensen niet meelopen, maar een eigen waakzaam geweten behouden en vooral niet zwijgen. Gelukkig kom ik overal in de wereld en vooral in Rotterdam veel mensen tegen die verantwoordelijkheid nemen. Ook voor elkaar en dat inspireert mij. Dit was onder andere te zien bij de eerste vergadering in Crooswijk, toen de bewoners beseften dat het nieuwe Crooswijk mooi zou worden, maar niet voor hen. Binnen een week hadden we een sterk actiecomité bij elkaar het heft in eigen handen nam.’

Volgens Ineke is dat laatste van groot belang in een samenleving zoals Rotterdam, waar mensen vaak teleurgesteld worden door de politiek. ‘Bondgenoten blijken geen bondgenoten meer te zijn wanneer ze kiezen voor eigen belangen. En dan gaat het vooral over de top. De top van de vakbond die de AOW-strijd vertroebelt; de overkoepelende organisaties die de zorg uitverkopen; de top van de PvdA die de ideologie verkwanselt.’
Hoe het dan wel moet? ‘We zouden kunnen laten zien hoe we echt met elkaar kunnen leven, niet alleen naast elkaar. Daarvoor moet je interesse hebben in elkaar, luisteren naar elkaar en vooral met elkaar opkomen voor wat ons bindt: de strijd voor sociale rechtvaardigheid.’