Kandidaten 2010: Erik Meijer

“De mooiste acties zijn die waarvan dicht bij huis resultaat zichtbaar is”

Erik Meijer is 65 jaar, studeerde aardrijkskunde, sociologie en geschiedenis, werd leraar, bestuursambtenaar en was de afgelopen tien jaar Europarlementariër voor de SP.

Erik woonde als kind korte tijd in Venezuela waar hij de extreme verschillen tussen arm en rijk leerde zien. Zijn thuis was een rood nest, waar ik leerde hoe nodig het is om op te komen voor de belangen van gewone mensen en tegen oorlog en het verpesten van het milieu.

In Spangen, de eerste moderne arbeiderswijk van Rotterdam en jarenlang een rood SDAP-bolwerk, nu vooral een wijk van nieuwe Nederlanders, bemoeide Erik zich actief met de buurt: als voorzitter van de bewonersorganisatie en later als lid van de deelgemeenteraad van Delfshaven. “Dankzij bewonersactie zijn grootschalige sloop van betaalbare woningen, verkeersoverlast, groengebrek en overlast door drugshandel zo veel mogelijk tegengegaan.”

“Ik heb aan ontelbare acties op het gebied van vrede, arbeid, milieu en internationale solidariteit deelgenomen”, zegt Erik. “De mooiste daarvan zijn die waar dicht bij huis voor ieder het resultaat zichtbaar is. Zoals het verzet tegen de ‘Parklane”, de gemeentelijke plannen voor een brede snelweg voor vrachtverkeer door het stadsdeel Delfshaven (Westzeedijk, Vierhavenstraat). Die route wordt als gevolg van actie nu groener en smaller heringericht.”

Erik: “Om te zorgen dat mens en milieu de voortdurende crises van economie, klimaat kunnen overleven, hebben we goede publieke voorzieningen, sociale zekerheid en steun voor arme landen nodig, in plaats van vrijheid voor een kleine groep die vooral grote winsten wil maken of intolerantie tegenover mensen met buitenlandse voorouders.”