Betreft: terugdraaien verzelfstandiging RET

Rotterdam, 7 september 2007

Aan:

mevr. J.N. Baljeu,
Portefeuillehouder Verkeer en Vervoer Stadsregio Rotterdam, Wethouder Verkeer en Vervoer gemeente Rotterdam

Geachte mevrouw Baljeu,

Vandaag zal de ministerraad een besluit nemen over de verplichte aanbesteding van het openbaar vervoer in de grote steden, waaronder Rotterdam. Naar verluidt is het kabinet van plan om uitvoering te geven aan een motie van de Tweede Kamer, die beoogt om deze verplichting uit de Wet personenvervoer te schrappen voor de vier grote steden.
Deze ontwikkeling is van groot belang voor het openbaar vervoer in de stad Rotterdam, omdat het de mogelijkheid opent voor een onderhandse gunning van het openbaar vervoer in het vervoersgebied van de stadsregio aan de RET.
Zoals u weet is de SP fractie altijd fel tegenstander geweest van het op de markt aanbesteden van het openbaar vervoer in de stad. Een standpunt waarin de SP gesteund wordt door een meerderheid in de raad.
Marktwerking in het stadsvervoer zal het openbaar vervoer in de stad naar ons idee verschralen en op termijn duurder maken. Bovendien betekenen privatisering en marktwerking in deze sector dat het bestuur van de stad en de gemeenteraad geen instrumenten meer heeft om het openbaar vervoer te verbeteren, uit te breiden en betaalbaar te houden.
Nu de verplichte aanbesteding van de baan is, verzoek ik u snel actie te ondernemen als wethouder Verkeer en Vervoer van de stad Rotterdam en als portefeuillehouder Verkeer en Vervoer Stadsregio Rotterdam.
Concreet zou ik graag van u willen weten welke stappen u op een zo kort mogelijke termijn gaat ondernemen om het aanbestedingsproces van de stadsregio voor het vervoersgebied van de RET stop te zetten en de besluitvorming over een onderhandse gunning aan de RET in gang te zetten.
Tevens stellen wij voor dat wordt onderzocht hoe de verzelfstandiging van de RET ongedaan gemaakt kan worden. De SP fractie is van mening dat de RET weer een gemeentelijke dienst moet worden. De wettelijk verplichte aanbesteding was tijdens de discussie in de raad immers het enige argument om de RET te verzelfstandigen.

Met vriendelijke groet,

Leo de Kleijn