Hou risicobedrijven in de haven extra in de gaten

28 juli 2015

Hou risicobedrijven in de haven extra in de gaten

Foto: en.wikipedia.org / en.wikipedia.org

Vier bedrijven in het Rotterdams havengebied liggen dwars over de publicatie van kritische rapporten die over hen zijn opgesteld door de Milieudienst Rijnmond en de voormalige arbeidsinspectie, blijkt uit een artikel in het ADRD van 28 juli 2015. SP-raadslid Tom Weerdmeester heeft geen behoefte aan een 'nieuwe Odfjell' onder de rook van Rotterdam en wil van het college dat deze bedrijven extra in de gaten worden gehouden.

Sinds 2014 publiceert de Milieudienst Rijnmond haar bevindingen van de controles die ze doet bij de bedrijven in het Rotterdamse havengebied. Deze openbaarheid is een van de maatregelen die zijn getroffen na de problemen bij het bedrijf Odfjell een paar jaar geleden. Ook de Inspectie SZW (de voormalige arbeidsinspectie) doet dit. Vier bedrijven liggen nu dwars en willen door de diensten opgestelde rapportages tegenhouden. SP-raadslid Tom Weerdmeester is geschrokken: 'Dit soort risicobedrijven staan middenin bewoond gebied. Dat kan alleen goed gaan als er streng gecontroleerd wordt op milieu en veiligheid voor omwonenden en werknemers. Die controles moeten transparant zijn.'

Weerdmeester wil dat het Rotterdams college de bedrijven die nu dwars liggen aanspreekt op deze verantwoordelijkheid. Ook moeten ze extra in de gaten worden gehouden. 'Niemand heeft behoefte aan een 'nieuwe Odfjell' onder de rook van Rotterdam en blijkbaar moet je de teugels strak houden om dat te voorkomen.'