Problemen Warmtebedrijf niet afwentelen op klanten

18 mei 2015

Problemen Warmtebedrijf niet afwentelen op klanten

De 50.000 Rotterdammers op Zuid die verplicht hun warmte afnemen van het Warmtebedrijf moeten niet de rekening gepresenteerd krijgen nu die laatste in de financiële problemen dreigt te komen. Dat is de belangrijkste boodschap die SP-raadslid Tom Weerdmeester aanstaande woensdag in de commissie aan de wethouder zal meegeven. 'Deze huishoudens hebben part nog deel aan het feit dat het Warmtebedrijf door onhandige afspraken in het verleden duurder uit is dan beoogd.'

Het Warmtebedrijf koopt de restwarmte van de afvalverbrander in Rozenburg en levert deze door aan 50.000 huishoudens in Rotterdam Zuid. De rechter heeft onlangs bepaald dat het Warmtebedrijf het volle pond aan de AVR moet betalen, zo'n 5 miljoen euro per jaar meer dan begroot. De SP wil niet dat deze strop wordt doorberekend aan de huishoudens die voor hun warm water en centrale verwarming zijn aangewezen op het Warmtebedrijf. Weerdmeester: 'De huishoudens hebben de problemen niet veroorzaakt, dus zij moeten niet geconfronteerd worden met hogere rekeningen dan normaal.'

De SP vindt het sowieso verstandig om als gemeente – eigenaar van het Warmtebedrijf – het verlies te nemen en zich te beraden op hoe in de toekomst zo'n Warmtebedrijf wel goed zou kunnen functioneren. Probleem is bijvoorbeeld dat de AVR de enige aanbieder van de warmte is. Beter zou het zijn als meerdere bedrijven in het havengebied en de Botlek zouden worden aangesloten op het net. Weerdmeester: 'De AVR is nu de enige – geprivatiseerde – aanbieder, dus die kan vragen voor het afval wat ze willen. Bovendien is het verbranden van afval in strijd met een milieudoelstelling om meer afval te scheiden.'

De SP is evengoed geen voorstander van het aansluiten van de EON-kolencentrale op het warmtenet. Deze centrale is echter zo vervuilend, dat 'ie er in de ogen van de partij helemaal niet had moeten zijn. Weerdmeester:'Wat deze centrale aan rommel de lucht in blaast, dat maak je met geen 100.000 huishoudens die schoon stoken goed.'