Nieuw Rotterdams Welzijn: onaf en slecht voor Rotterdammers

19 mei 2015

Nieuw Rotterdams Welzijn: onaf en slecht voor Rotterdammers

De SP vindt het beleidskader Nieuw Rotterdams Welzijn nog niet klaar voor de uitvoering in 2016. Duidelijke keuzes zijn uitgesteld, of wel gemaakt, maar dan zonder een grondige analyse vooraf. Het onderzoek dat gedaan is een globale inventarisatie van de gebieden, die nauwelijks verschilt van die voor het gebiedsplan van vorig jaar. De SP mist ook de inhoudelijke onderbouwing van de 15% bezuiniging. Hoe deze bezuiniging neerslaat op de Rotterdammer is volkomen onduidelijk.

Josine Strörmann, raadslid: "Zonder een zeer grondige, concrete analyse van de wijken, hun inwoners en het huidige aanbod aan welzijn, zelforganisaties, bewonersinitiatieven maar vooral de problemen van die wijkbewoners kun je onmogelijk een strak plan maken. Ik geef liever geen 62 miljoen uit zonder een strak plan. Wij zeggen dan ook: ga alsnog een degelijk onderzoek doen en stel de boel een jaar uit."

Bijna elk voornemen van het college roept onmiddellijk meerdere vragen op. Bij gebiedscommissies, welzijnswerkers, betrokken burgers maar ook de SP Fractie.

Waarom meteen weer al deze veranderingen als je de nieuwe wijkteams nog niet op orde hebt, en ellenlange wachtlijsten voor WMO-zorg?
Waarom de keuze voor 1 welzijnsaanbieder per gebied? Dat is ons eerder bij de thuiszorg slecht bevallen. Waarom krijgen buurthuizen die door de welzijnsorganisatie beheerd worden wel betaald als 'Huis van de Wijk' en waarom vallen de buurthuizen, zoals bijvoorbeeld Hart voor Carnisse, die door bewoners gerund worden onder de categorie 'couleur locale'? Waarom zo'n halfslachtige aanbesteding waar iedereen die nu aan de slag is aan mee kan doen? Waarom gaan we niet weer terug naar de duidelijkheid van subsidie geven aan clubs waar we tevreden over zijn? Is de Rotterdammer wel tevreden over al die instellingen? Het college weet het antwoord op deze vragen blijkbaar niet want anders konden ze het wel beter uitleggen.

Strörmann: "Helaas zijn er in de Rotterdamse wijken vele problemen. Schulden, armoede, eenzaamheid, gezondheidsproblemen en werkloosheid. Daar wil ik graag wat aan doen. Dat kost geld, maar dat geeft de SP graag hieraan uit want de maatschappelijke opbrengst van sociaal werk is groot."

De SP fractie gaat woensdag 20 mei in de commissievergadering bepleiten om de uitvoering van het nieuwe welzijn een jaar uit te stellen, en heeft zelf in een korte notitie beschreven hoe de SP met sociaal werk tot een socialer Rotterdam zou willen komen.