Geen wapengekletter op Rotterdams grondgebied

20 november 2014

Geen wapengekletter op Rotterdams grondgebied

Donderdag 20 november opende minister Hennis de internationale wapenbeurs in Ahoy. Deze beurs werd georganiseerd door NIDV, de lobbyclub van de wapenindustrie.  De SP vindt het onbegrijpelijk dat zo'n beurs mogelijk is op Rotterdams grondgebied.

Update: Burgemeester Aboutaleb wil dat er een debat plaats vindt tussen de politieke partijen over hoe we als gemeente moeten omgaan met het toelaten van dergelijke beurzen. Dit naar aanleiding van de actualiteit in de gemeenteraad, aangevraagd door SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn. Vooraf was De Kleijn bij de ingang van Ahoy om zijn stem te laten horen bij de wapenbeurs en 's-middags tijdens de manifestatie op het plein van CS Rotterdam.

De SP vindt het een kwalijke zaak dat in Rotterdam de rode  loper wordt uitgerold voor een wapenbeurs georganiseerd door de lobbyclub van de wapenindustrie.  De SP wil dat Rotterdam stopt met het faciliteren van deze beurs. Daarom heeft de SP-fractie de wapenbeurs op de agenda van de gemeenteraad gezet om het  Rotterdamse college hierover aan de tand te voelen. Leo de Kleijn: ''Beelden van de verschrikkelijke verwoestingen in Gaza, Syrië en andere brandhaarden, maar ook de herinneringen aan het bombardement van Rotterdam, maken het onbegrijpelijk dat producenten van moordtuig een welkom onthaal in deze stad krijgen.''

Op deze wapenbeurs staan naast grote internationale wapenproducenten, ook bedrijven als Elbit, de Israëlisch wapenfabrikant die nauw samenwerkt met Nederlandse bedrijven en overheid. De oorlogsindustrie profiteert keihard van oorlog en vernietiging. Zo steeg de waarde van de aandelen van Elbit met meer dan 6% onmiddellijk na de laatste bombardementen op Gaza.

Donderdagochtend werd bij de ingang van Ahoy aan minister Hennis een petitie  aangeboden door vertegenwoordigers van de protesterende organisaties. In deze petitie wordt minister Hennis met klem verzocht de militaire samenwerking met Israël onmiddellijk te beëindigen en de contracten met bedrijven als Elbit op te zeggen. Hennis versterkte in mei nog de miltaire samenwerking met Israël. In de middag was er een manifestatie  op het plein voor Rotterdam CS.