Raad steunt SP in uitbreiden Kinderpardon

10 juli 2014

Raad steunt SP in uitbreiden Kinderpardon

De SP fractie heeft vandaag de gemeenteraad gevraagd een brief te sturen aan staatssecretaris Teeven om het Kinderpardon uit te bereiden met de kinderen die onder gemeentelijk toezicht stonden.

Onlangs is staatssecretaris Teeven gekomen met een pardonregeling tot verblijf voor zogenaamde 'gewortelde kinderen'. Hij heeft hiermee vele kinderen en ouders uit een probleemsituatie geholpen. Deze regeling geldt echter niet voor kinderen die onder het toezicht vallen van gemeenten, waardoor een onbegrijpelijke uitsluiting plaatsvindt en een onmenselijke situatie ontstaat. Een overweldigende meerderheid van burgemeesters in Nederland, inclusief die van Rotterdam, is er een voorstander van om opnieuw te kijken naar de afgewezen aanvragen voor het Kinderpardon.

Omdat de motie van de SP is aangenomen gaat er dus binnenkort een brief naar Teeven. Alleen de VVD en Leefbaar Rotterdam stemden tegen. SP-raadslid Josine Strörmann: ''Dat laatste vind ik heel opmerkelijk gezien Leefbaar Rotterdam-voorman Joost Eerdmans bij EenVandaag nog aangaf dat hij het onderscheid in het Kinderpardon kunstmatig vond en dat het opgelost zou moeten worden zoals de burgemeesters hebben voorgesteld.''