Zwart Janstraat geen spookstraat

6 december 2013

Zwart Janstraat geen spookstraat

Ondernemers van de Zwart Janstraat luiden de noodklok. Als de gemeente wil voorkomen dat de Zwart Janstraat verandert in een spookstraat moet er snel actie worden ondernomen. In een petitie die ondernemers van de Zwart Janstraat en Noordmolenstraat samen met de SP zijn gestart vragen ze de gemeente om de straat aantrekkelijker te maken voor bezoekers. Dat kan door te stoppen met de proef rond “kenteken-parkeren”, door een budget voor sfeerverlichting en extra inzet om de grote leegstand en het slechte onderhoud van veel  winkelpanden tegen te gaan.

Ondernemer Deco Palace: "Bezoekers kwamen vroeger uit de hele regio naar onze straat, om te winkelen, te shoppen, hun boodschappen te doen. Rond de Feestdagen noemde men het hier de Lichtjesstraat. Maar afgelopen jaren heeft de gemeente weinig gedaan om dit icoon van en voor Rotterdam Noord te behouden. Sterker nog, wij hebben het gevoel dat het ons als ondernemers alleen maar moeilijker wordt gemaakt. Een voorbeeld is de slechte communicatie. Zo heeft onze straat het afgelopen jaar al tig keer open gelegen voor werkzaamheden, maar van fatsoenlijke afstemming met ons was telkens geen sprake.”

Mislukte parkeer-proef
Volgens de ondernemers veroorzaakt de proef met 'kenteken-parkeren' in het Oude Noorden op veel problemen voor bewoners en bezoekers van het gebied. Na talloze klachten worden er inmiddels parkeermeters bijgeplaatst, maar dat is nog steeds onvoldoende. Het is te duur en de informatieverstrekking blijft erg slecht. De ondernemers willen dat de proef zo snel mogelijk stopt. Samen met de SP pleiten ze voor het opnieuw invoeren van het 'Stop en Shop parkeren', waarbij je het eerste half uur voor een klein bedrag je auto kwijt kan.

Ondernemer Maddox: “De proef met het 'kenteken-parkeren' is voor veel ondernemers de druppel. De gemeente kan lokale winkeliers ondersteunen door het voor bezoekers aantrekkelijk te maken. Door het huidige parkeerbeleid is het tegendeel waar. Het effect daarvan op de lokale economie lijkt de gemeente een zorg te zijn. Wij zijn niet eens van te voren geïnformeerd over de invoering er van!”

Het lijkt erop dat de gemeente koste wat kost de mislukte 'parkeer-proef' wil doorzetten en dat de wijkeconomie geen hoge prioriteit heeft voor dit college. De ondernemers van de Zwart Janstraat en de Noordmolenstraat laten het niet erbij zitten. De petitie, inmiddels door meer dan 1000 mensen getekend, wordt op 12 december aangeboden aan de leden van de deelgemeente Noord.

Aandacht voor de wijkeconomie
De SP hoopt dat ook andere partijen gaan inzien dat er meer aandacht moet komen voor de Zwart Janstraat en dat er in de wijkeconomie geïnvesteerd moet worden.

Hüsniye de Roock, bewoonster van Noord en lid van SP Rotterdam: “Dat ze juist onze winkelstraat, de Zwart Jan, als plek gebruiken  waar de gemeente zo'n parkeerproef uitvoert, geeft aan hoeveel belang B&W hecht aan de wijkeconomie. Er moet snel een plan komen om deze straat weer aantrekkelijker te maken. Dat betekent weg met de parkeerproef en snel zorgen voor sfeerverlichting in de straat. Onze lichtjesstraat mag geen spookstraat worden. Daarnaast moeten verhuurders worden aangepakt die nu hun panden slecht onderhouden en veel te hoge huren vragen.'

Zie ook het nieuwsbericht van RTV Rijnmond.

Teken hier de petitie
Meer informatie: Querien Velter - q.velter@gmail.com