Stel je kandidaat voor het nieuwe afdelingsbestuur!

26 juni 2018

Stel je kandidaat voor het nieuwe afdelingsbestuur!

Na de zomer, op de ledenvergadering van 19 september, kiest afdeling SP Rotterdam een nieuw afdelingsbestuur. Alle leden van de SP Rotterdam kunnen zich kandidaat stellen voor het bestuur. Hieronder vind je meer informatie over de procedure.

Iedereen die lid is van de SP afdeling Rotterdam kan zich kandidaat stellen als bestuurslid. De uiterste datum voor aanmelding is woensdag 1 augustus. Dat kan door een e-mail met motivatie en korte CV te sturen naar rotterdam@sp.nl, ovv kandidaatstelling bestuur. Per post kan je aanmelding verstuurd worden naar:

SP-afdeling Rotterdam
Gaffelstraat 61-B
3014 RC Rotterdam

De voorzitter en organisatiesecretaris van de afdeling worden in functie gekozen door de ledenvergadering; de rest van de bestuursleden niet. Leden die zich kandidaat stellen als bestuurslid wordt wel gevraagd aan te geven voor welke van de functies in het nieuwe afdelingsbestuur (zie onder) zij zich geschikt achten.

Profiel voor een goede bestuurder van de SP-afdeling Rotterdam:

• Je draagt de SP een warm hart toe.

• Je stemt in met de partijlijn en de besluiten van het XXIII Congres.

• Je staat achter het ‘raamwerk om te komen tot een afdelingsplan in Rotterdam’ en je conformeert je aan de besluiten van de Algemene Ledenvergadering.

• Je voelt je verantwoordelijk voor een specifieke bestuurstaak maar ook samen voor het bestuur als geheel, je zet je mede-bestuursleden niet voor verassingen.

• Je bent minimaal twee dagdelen (avonden of overdag) beschikbaar en daarnaast ben je telefonisch en digitaal goed bereikbaar.

• Je bent flexibel en kunt ad hoc prioriteiten stellen.

• Je neemt deel aan scholingen en bent bereid tot verdere scholing, zowel inhoudelijk politiek als voor je bestuursfunctie. Daarbij kun je feedback geven en ontvangen.

• Je bent een teamspeler en beschikt over goede contactuele eigenschappen, mensenkennis en kan goed luisteren.

• Vanzelfsprekend kom je afspraken na en zorg je dat opgenomen taken worden afgemaakt. Dus niet vrijblijvend en het belang van de afdeling staat daarbij voorop.

• Je bent al enige tijd actief lid van de SP.

De voorzitter en organisatiesecretaris worden in functie gekozen en hebben bij voorkeur meer dan twee dagdelen ter beschikking.

Als voorzitter ben je het gezicht naar buiten, weet je hoofd- en bijzaken te scheiden, bewaak je de politieke lijn, weet je prioriteiten te stellen en knopen door te hakken, weet je mensen in te zetten op hun specifieke kwaliteit en af te rekenen op afspraken, bewaak je dat alles uitgevoerd wordt, denk je mee met de andere bestuursleden en ben je de bindende factor.

Als organisatiesecretaris ben je de eerste verantwoordelijke voor de uitvoering van de besluiten van de ledenvergadering en het afdelingsbestuur. Je bent verantwoordelijk voor het coördineren van acties, de organisatie van leden, coördinaties van vrijwilligers en het gebruik van het pand.

De al gekozen fractievoorzitter maakt deel uit van het afdelingsbestuur en is verantwoordelijk voor de stedelijke fractie, het overleg met de gekozen leden van de gebiedscommissies en neemt deel aan het praktische afdelingswerk.

Overige bestuurstaken omvatten alles wat een goede uitwerking en invulling van het ‘Raamwerk om te komen tot een afdelingsplan’ noodzakelijk maakt en kunnen dus bestaan uit: het organiseren van scholingen, de verantwoordelijkheid voor beheer van het afdelingspand, de verantwoordelijkheid voor administratie en archief, de coördinatie van de SP-Hulpdienst en het Repaircafe, het leiden van werkgroepen voor buurtcampagnes, contacten met actiegroepen op het gebied van huisvesting of armoede of internationale solidariteit of inclusiviteit, contact met ROOD, met de vakbonden, met de media. Het nieuwe afdelingsbestuur verdeelt onderling de taken en communiceert aan de leden wie welke verantwoordelijkheid op zich heeft genomen.

Zie ook: