5 speerpunten voor een beter Rotterdam (2010)

Dit wil de SP de komende vier jaar bereiken om Rotterdam menselijker en socialer te maken:

Armoede echt aanpakken

We verdelen de lokale belastingen eerlijker, zodat gewone Rotterdammers 150 euro per jaar minder gaan betalen. De SP wil dat de gemeente voor 2000 banen zorgt: conciërges in buurthuizen, speeltuinbeheerders, jongerenwerkers. Nu worden mensen met een uitkering gedwongen werk te doen dat niet aansluit bij wat ze kunnen, en zonder daar salaris voor te krijgen. Dat helpt niet tegen armoede en ook niet tegen werkloosheid. Werk moet lonen. De steun voor minima maken we een stuk ruimer. Het openbaar vervoer wordt goedkoper voor jongeren en mensen met een laag inkomen.

Betaalbare woningen

Bouwen en wonen is de afgelopen jaren overgelaten aan marktpartijen. Die bouwden vooral dure koopwoningen. Tegelijkertijd werden in vier jaar achtduizend goedkope huurwoningen gesloopt! Samen met bewoners kwam de SP hiertegen succesvol in actie. De SP wil bouwen voor de Rotterdammers, en niet voor de winsten van projectontwikkelaars. Huisjesmelkers die hun leven niet beteren worden onteigend.

Onveiligheid aanpakken bij de bron

Criminaliteit moet je bestrijden én voorkómen. Wij willen de oorzaken van onveiligheid aanpakken, en niet stoer doen met symboolmaatregelen waar vooral mensen die niks verkeerd doen last van hebben. Veiligheid is mensenwerk en moet niet aan camera's worden overgelaten: er komen meer buurtagenten, meer kleine politieposten en meer toezicht in de metro en in winkelcentra. Jongeren die in de problemen dreigen te komen, worden persoonlijk, één-op-één, begeleid.

Kinderen en jongeren de ruimte

We zorgen ervoor dat kinderen in hun buurt naar een gemengde school kunnen. De SP wil voor jonge kinderen meer speelruimte in de buurt. In iedere buurt moeten voorzieningen voor jongeren zijn, die open zijn wanneer jongeren daar behoefte aan hebben. Rotterdam moet een levendige, leuke en creatieve stad zijn, waar jongeren alle ruimte krijgen zich te ontwikkelen en te vermaken.

Leven in de buurt

Door verwaarlozing en bezuinigingen zijn veel Rotterdamse wijken op achterstand gezet. De SP wil volop investeren in levendige wijken, met voldoende winkels, sportvelden en groen in de buurt. Kleine winkeliers moeten meer steun krijgen. Bus- en tramlijnen worden uitgebreid. Door gemengde wijken en taalcursussen in de buurt leven Rotterdammers niet meer langs elkaar heen, maar samen met elkaar.