SP wil ultrafijnstofmetingen bij Rotterdam Airport (update)

2 oktober 2015

SP wil ultrafijnstofmetingen bij Rotterdam Airport (update)

Foto: Liesbeth Hoogenboom/SP
Onderzoek rondom luchthaven Schiphol toont aan dat concentraties ultrafijnstof zo hoog zijn, dat omwonenden mogelijk gezondheidsrisico’s lopen. De SP wil dat het ultrafijnstof ook gemeten gaat worden rondom Rotterdam Airport om ook voor deze omwonenden de risico's in kaart te brengen en stelde daarom vandaag schriftelijke vragen aan het college.

Onderzoek van het RIVM constateerde vorige week dat de omwonenden van Schiphol mogelijk gezondheidsrisico’s lopen door hoge concentraties ultrafijnstof. De SP zou graag zien dat de concentraties van het fijnstof ook in Rotterdam gemeten gaan worden. Verzoeken hiervoor die gedaan zijn door de Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland werden tot nu toe niet gehonoreerd. Daarom stelde SP-raadslid Tom Weerdmeester vandaag schriftelijke vragen om een dergelijke meting alsnog te gaan doen. 'Rotterdam Airport heeft uitbreidingsplannen. Om daar wat van te vinden is het belangrijk dat ook eventuele gezondheidsschade in de afweging wordt meegenomen. En daarom moet je die goed in kaart brengen.'

De minister beslist uiteindelijk over een eventuele uitbreiding, maar het is aan het college om op te komen voor de gezondheid van de Rotterdammers. Weerdmeester: 'De wijken rondom de luchthaven hebben het ook al te verduren door de snelwegen in de buurt. Het is goed om een volledig beeld van de luchtkwaliteit te krijgen daar door ook de uitstoot van het vliegverkeer te meten.

Update:
Inmiddels zijn de vragen beantwoord. Het College vraagt via een brief samen met de Provincie Zuid-Holland aan de staatsecretaris om ook in Rotterdam metingen te gaan verrichten. Voor eind maart 2016 moet duidelijk zijn of de staatssecretaris aan dit verzoek zal voldoen.