SP wil nieuw college voor de stad

8 oktober 2015

SP wil nieuw college voor de stad

Foto: Michiel Knoops/SP

Als het aan de SP ligt blijft het huidige stadsbestuur niet struikelen van incident naar incident. Het is tijd om de coalitie open te breken en nieuwe besprekingen met alle partijen te starten over de richting van de stad. De SP reikt hiervoor de hand tijdens de algemene beschouwingen vanmiddag.

Het huidig college van Leefbaar Rotterdam, CDA en D66 is tot op het bot verdeeld en daardoor meer met zichzelf bezig dan met de stad. Het collegebeleid heeft nauwelijks steun in de raad en al helemaal niet op straat. Tijd om een noodstop te maken, volgens de SP, om opnieuw met elkaar in gesprek te gaan over de koers van de stad. SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn: 'Hoe kun je tevreden zijn met een college waar bij elk belangrijk besluit zoals de Integratienota, A13-A16, vluchtelingen, het depot van Boymans en ga zo maar door, elke regie ontbreekt? Nog 2,5 jaar zo aanmodderen heeft geen zin.'

De SP mist in de huidige koers van de stad vooral het sociale aspect. De Kleijn: 'De goed ogende binnenstad is een hippe façade. Die ontneemt het zicht op de werkelijke problemen in de wijken, de armoede, het gebrek aan betaalbare woningen. Die zijn de afgelopen jaren niet kleiner maar groter geworden. Daar moet in de nieuwe samenwerking veel meer nadruk op liggen. We moeten antwoord krijgen op de vraag: Wat is de ruimte bij de coalitie-partijen voor veranderingen in het beleid, zodat er draagvlak is bij de oppositie, waaronder de SP?'