Supermarktinspectie tegen de bezetting

20 juli 2015

Supermarktinspectie tegen de bezetting

Foto: Ineke Palm/SP

Zaterdagmiddag hebben leden van het Palestina Komitee Rotterdam en de Rotterdamse SP in twee supermarkten in het centrum van Rotterdam
consumenten en winkeliers opgeroepen niet mee te betalen aan de Israëlische bezetting.

De actievoerders voerden een inspectie uit bij de Albert Heijn en de Jumbo. Daar bleven ze stilstaan bij diverse producten waarvan de herkomst als 'Israel' is gelabeld, zoals aardappels en humus. Van de producten met een dergelijk label is een lijst opgesteld en aan de manager van het bedrijf overhandigd met het verzoek deze producten niet langer in de schappen te leggen.

Foto: Ineke Palm/SP

Sommige producten mogen niet het label 'Israel' dragen omdat ze afkomstig zijn uit gebied dat in 1967 door Israel is bezet. Onder internationaal recht is het verboden om een bezet gebied te exploiteren of om je eigen inwoners er naar toe te verhuizen. Israël doet beide: ruim een miljoen kolonisten bevolken nu deze bezette gebieden, ten kostte van Palestijnse boeren die van hun land zijn verdreven. Geroofde grond wordt door de kolonisten gebruikt voor de verbouwing van tal van producten die ook in de schappen van de Nederlandse supermarkten terecht komen. Deze liggen daar dus illegaal.
Het inspectieteam is opgericht om de druk op de Nederlandse supermarkten te vergroten en het Nederlandse publiek te informeren over de verkoop van producten uit de bezette gebieden.