Geen OZB-belasting voor buurtinitiatieven

31 juli 2015

Geen OZB-belasting voor buurtinitiatieven

Buurtinitiatieven komen in de problemen door heffingen vanuit de gemeente, constateert de SP na diverse signalen uit de stad. Terwijl dit college predikt dat zo veel mogelijk maatschappelijke functies op 'eigen kracht' tot stand moeten komen, worden juist initiatieven tegengewerkt door torenhoge OZB-aanslagen voor het gemeentelijk terrein dat zij beheren. De SP-fractie wil voorkomen dat het voortbestaan van initiatieven afhankelijk is van willekeur en roept het college op om met heldere regels te komen.

De SP-fractie op bezoek bij Natuurtalent begin 2014

Plots een (na)heffing OZB voor 2014 en 2015, dat gebeurde Natuurtalent in Schiebroek. Deze Huiskamer van de Wijk, een voormalige schooltuin die in 2012 op last van de gemeente gesloten werd, wordt sinds januari 2014 met succes beheerd door Talentfabriek010. Zij zorgt voor een grote diversiteit en bedrijvigheid waardoor de braakliggende tuin nu een plek is geworden waar wijkbewoners graag te vinden zijn en vrijwillig een bijdrage leveren.

De SP is een groot voorstander van initiatieven zoals deze, maar krijgt terug te horen uit de stad dat de beheerconstructies vaak erg onzeker zijn en met wisselende medewerking vanuit de gemeentelijke diensten.

Een van de belangrijkste redenen hiervoor is dat er in Rotterdam nog geen eenduidig beleid gevoerd wordt op beheerconstructies voor gemeentelijke braakliggende terreinen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat organisaties met grote vraagtekens zitten over wat zij van de gemeente kunnen verwachten met betrekking tot huur, heffingen, de samenwerking tussen de verschillende diensten en transparantie over toekomst-plannen.

SP-raadslid Querien Velter: 'Door heel de stad ontfermen bewoners en lokale organisaties zich over dit soort plekken om zo in de noodzakelijke ruimte en activiteiten voor de wijk te voorzien. Heel logisch, want veel reguliere wijkvoorzieningen zijn afgelopen jaren wegbezuinigd. Daarnaast bespaart het de gemeente ook nog eens geld: de buitenruimte wordt beheerd en is zo vrij van onderhoud. Dat zou uitstekend moeten aansluiten bij de visie van dit college, dat 'eigen kracht' en 'burgerparticipatie' predikt. Maar blijkbaar is al die toegevoegde waarde voor dit college nog niet voldoende en willen ze ook nog eens de volle mep belasting innen, en dat voor grond die anders braak had gelegen!'

De SP-fractie wil voorkomen dat dit het voortbestaan van initiatieven afhankelijk is van willekeur of slechte samenwerking tussen de gemeentelijke diensten, en roept het college op om met helderheid en beleid te komen. Hierover stelde zij schriftelijke vragen.

De SP-fractie deed eerder onderzoek naar het reilen en zeilen van buurtinitiatieven met 'Buurt OpStand'