Fonds voor energiezuinig wonen

10 juli 2015

Fonds voor energiezuinig wonen

Op verzoek van de SP gaat het stadsbestuur onderzoek doen naar het vormen van een zogenaamd 'revolving' engergiefonds. Uit dit fonds kunnen corporaties geld lenen om hun woningen energiezuinig te maken. Een win-win-win-situatie: het is goed voor het energiegebruik en het milieu, de woonlasten worden lager en het schept werkgelegenheid.

SP-raadslid Querien Velter is tevreden: 'Vorig jaar pleitte ik al voor een dergelijk fonds, dus het is goed dat er nu naar gekeken wordt, want er is haast bij.' De huidige energieprestaties van de Rotterdamse corporaties zijn slecht: ze zitten op 40 procent van het tempo dat nodig is om de doelen te halen die in het Energieakkoord zijn afgesproken. De doelstelling van het college is om 7000 woningen de komende drie jaar aan te pakken, terwijl een veelvoud hiervan nodig is.

Het SP-voorstel kwam aan de orde bij de bespreking van de kaderbrief 2015. Een nota waarin het stadsbestuur de koers voor het komende jaar uitzet. De SP schreef een alternatief voorstel, waarin ook het energiefonds terug te vinden is.