Anderhalf miljoen voor 'nieuwe' raadszaal is absurd

16 juni 2015

Anderhalf miljoen voor 'nieuwe' raadszaal is absurd

De gemeente Rotterdam is van plan om de raadszaal in het stadhuis op te knappen en opnieuw in te richten voor 1,5 miljoen euro. De fractievoorzitter van de SP in de raad, Leo de Kleijn, vindt dat “absurd”.  De SP is niet tegen de restauratie van de raadszaal. Maar volgens de Kleijn kan dat ook prima met een miljoen minder.

SP fractievoorzitter Leo de Kleijn: “Voor dat bedrag kun je tien prachtige sociale huurwoningen bouwen, het openhouden van wijkgebouw de Larenkamp betalen of een nieuw poppodium voor Rotterdamse jongeren op poten krijgen.”

De SP fractie heeft een debat aangevraagd voor de raadsvergadering van komende donderdag over dit onderwerp. De Kleijn zal daarbij een voorstel indienen om de klus te klaren voor een aanzienlijk lager bedrag. “De SP hecht grote waarde aan het behoud van het authentieke karakter van de raadszaal. Dat moet je willen behouden voor de toekomst en daarvoor is een restauratie nodig. Maar honderdduizenden euro's besteden aan audiovisuele hoogstandjes en luxe die de Rotterdammers die we vertegenwoordigen door de neus geboord wordt, dat moet je niet doen. Zeker niet in deze tijd van pijnlijke bezuinigingen.”