Wij houden van Oudeland!

20 mei 2015

Wij houden van Oudeland!

Foto: SP
Tientallen wijkbewoners uit Oudeland waren naar het stadhuis getrokken om de gemeenteraad duidelijk te maken dat er naar hen geluisterd moet worden. De gemeente presenteerde eerder dit jaar haar plannen voor de Hoogvlietse wijk, waarbij een deel van de betaalbare woningen op termijn gesloopt gaan worden. Bewoners maken zich grote zorgen over de toekomst, veel voorzieningen voor de kinderen zijn afgelopen jaren al verdwenen en voor de jongeren is er niets te doen. De SP wil dat er aandacht komt voor de ideeën van deze Hoogvlieters. De partij zette de herstructurering van Oudeland op de agenda. Vandaag werd er ingesproken door de bewoners bij de commissie Bouwen (BWB).

In februari dit jaar presenteerde de gemeente haar plannen: het gebied rondom de Wilhelm Tellplaats en de zogenaamde Putterflats met honderden sociale woningen, gaat op termijn tegen de vlakte om plaats te maken voor duurdere huur- of koopwoningen. De bewoners, onder wie veel jonge ouders, zijn geschokt. Ze willen graag in de wijk blijven wonen maar kunnen de nieuw geplande woningen nooit betalen. Saskia, wijkbewoner en moeder van vier: ´Het slopen van onze flat betekent meer dan alleen maar slopen, je haalt ons en onze kinderen weg uit onze toekomst, iets wat wij daar hebben opgebouwd. We zijn met onze buren een groot gezin dat je uit elkaar rukt met deze plannen.´

Foto: SP

De kinderen de dupe

Veel ouders uit de wijk maken zich zorgen over de buitenruimte, speeltuinen die verdwijnen en veel grond dat braak ligt na een jarenlange sloopwoede. Dit maakt het gebied onaantrekkelijk en onveilig. Ook aan voorzieningen zoals winkels en een ruimte voor jongeren is een groot gebrek. Samira, bewoner van de Putterflats: ´Ik ben in Oudeland als kind opgeroeid. Oudeland is altijd een kindvriendelijke buurt geweest. In de loop der jaren is door de gemeente veel bezuinigd, helaas zijn de kinderen hier nu het dupe van geworden.´

Ideeën van bewoners

Juist voor de lege winkelpanden en buitenruimte hebben de bewoners zelf goede ideeën: aanpakken van leegstand door buurtinitiatieven, coöperaties van kleine ondernemers uit de wijk en zelfbeheer van speelplekken. Goed voor de werkgelegenheid, veiligheid en leefbaarheid van de wijk. Querien Velter: 'Al meer dan tien jaar heeft de sloopwoede van de gemeente de wijk ontwricht. In de nieuwe plannen wordt duidelijk dat dit de komende jaren alleen maar erger wordt, terwijl de oplossing eigenlijk heel makkelijk is: luisteren naar de bewoners want zij hebben zelf veel goede ideeën. Laat ze meedenken en laat ze vooral meedoen!'

Wethouder Schneider zegde toe, op aandringen van de SP, in gesprek te gaan met de Hoogvlieters maar beloofde niks. De wethouder maakte wederom duidelijk de voorkeur te hebben voor nieuwe Rotterdammers in plaats van de huidige bewoners.