h

Milieuzone prima (maar wel eerlijker)

26 mei 2015

Milieuzone prima (maar wel eerlijker)

Foto: Liesbeth Hoogenboom/SP

De SP in Rotterdam is het eens met de geplande uitbreiding van de milieuzone. Het is alleen niet de bedoeling dat hierdoor mensen die zich net een oud autootje kunnen veroorloven en MKB'ers en ZZP'ers met een ouder bedrijfsbusje de dupe worden. De sloopregeling moet dan ook ruimhartiger dan nu voorgesteld. Daarnaast kan het niet zo zijn dat alleen de ene helft van de veroorzakers van de luchtverontreiniging (het verkeer) wordt aangepakt, terwijl de andere helft (bedrijven in de haven, de glastuinbouw en de snelwegen rond de stad) ongemoeid blijven.
Komende week bespreekt de raad de Koersnota Luchtkwaliteit en Tom Weerdmeester, SP-raadslid, zal met verbetervoorstellen komen.

De milieuzone wordt uitgebreid en gaat daarmee niet alleen voor vrachtwachtwagens gelden maar ook voor (bedrijfs)busjes en personenauto's. Ook het gebied waarbinnen vervuilend verkeer niet langer mag rijden wordt uitgebreid. De SP is het met deze uitbreiding eens omdat het wegverkeer zorgt voor de helft van de luchtverontreiniging in de stad. Het is echter niet de bedoeling dat de kosten voor deze maatregel vooral landen bij mensen die zich net een oud autootje kunnen veroorloven of MKB'ers en ZZP'ers met een wat ouder type bedrijfsbusje. De sloop-/inruilregeling waar men gebruik van kan maken moet dan ook ruimer zijn dan nu voorgesteld wordt. Weerdmeester: 'Je kan een ZZP'er met gereedschap niet de tram of bus injagen, dus je moet als je je vieze auto inlevert echt een fatsoenlijk alternatief kunnen aanschaffen.'

Eerlijker meten

Daarnaast is de methode om alleen naar het bouwjaar van een auto te kijken nogal grofmazig. De ene autoproducent is tenslotte sneller met het verschonen van het wagenpark dan de andere (ondanks de minimumeisen die er zijn) en sommige mensen verduurzamen hun auto zelf. Als mensen twijfelen of hun auto wel onder het verbod valt, moeten ze makkelijk bij de gemeente verhaal kunnen halen. En volgens Weerdmeester hoeft dat ook niet ingewikkeld te zijn: 'Bij de jaarlijkse APK-keuring wordt ook de uitstoot van een auto getest en op schrift gesteld. Zo weet je heel precies hoe vies je auto is.'

Brommers en scooters

Brommers en scooters nemen van alle verkeer weer een substantieel deel in de vervuiling voor de rekening. En dan met name twee-tactbrommers. Ook voor deze voertuigen zou de milieuzone moeten gaan gelden, met een bijbehorende ruimhartige sloopt-/inruilregeling uiteraard. Weerdmeester: 'Twee-tact motoren vervuilen ongeveer even hard als een oude dieselvrachtwagen. Je zal er maar achter staan bij het stoplicht met je fiets.'

Aandacht voor Zuid

Als de milieuzone 'op Noord' goed draait, wordt hij, als het aan de SP ligt, snel uitgebreid naar Rotterdam Zuid. Zuid kent een aantal bijzonder vieze verkeersriolen en het is vreemd dat in de voorstellen van het college niets is terug te vinden om daar de overlast van terug te dringen. Weerdmeester: 'De Dorpsweg is in de metingen van Milieudefensie de op een na smerigste straat van Nederland. Een straat waar een boel mensen aan wonen, bovendien. Mensen op Zuid hebben evenveel recht om fatsoenlijk te kunnen ademen als mensen in het centrum.'

Niet opnieuw het wiel uitvinden

Beter goed gejat dan slecht verzonnen: de SP ziet (minstens) twee goede voorbeelden die Rotterdam zou kunnen volgen in het verschonen van de lucht

'Haagse' distributie is de eerste. Deze stad kent een slim systeem van goederendistributie in de binnenstad. Buiten het centrum zijn verschillende verdeelpunten en van hieruit worden goederen met kleiner elektrisch vervoer naar de binnenstad overgebracht.

De 'Duitse' stickers is de tweede: Voertuigen van niet-Rotterdammers die de stad bezoeken dienen voorzien te zijn van een sticker die aangeeft of een auto voldoet aan de milieunormen of niet (terug te vinden op de APK-keuring). Ontheffingen kunnen gekocht worden voor een of meerdere dagen. Dit levert banen op voor de controle, die – in tegenstelling van het uitlezen van kentekens – niet kan worden uitgevoerd per camera.

Niet alleen de Rotterdammers, ook de bedrijven

Het is prima om van autobezitters een bijdrage te vragen om de luchtkwaliteit van de stad te verbeteren. Maar dat kan alleen als je de andere helft van de vervuilers ook aanpakt. Dat laatste heeft het stadsbestuur overigens niet in eigen hand. Voor milieumaatregelen op de Rijkssnelwegen, in de kassenbouw en bij de grote bedrijven in het havengebied zal Rotterdam bij de milieuminister in Den Haag moeten aankloppen. Weerdmeester: 'En dit gemeentebestuur moet kritisch naar zichzelf kijken: zit de stad wel te wachten op een nieuw stuk A13/A16, is de geplande uitbreiding van Rotterdam Airport wel gewenst? Als de Eon-kolencentrale op de Maasvlakte ongehinderd z'n aandeel in de luchtvervuiling over Rotterdam mag uitblazen, dan is het raar om alleen aan de inwoners van de stad te vragen om aan het milieu te gaan denken. Je kan de zorg voor het milieu niet alleen afwentelen op de Rotterdammers, de bedrijven en de rijksoverheid zullen minstens zo hard hun best moeten doen.'

U bent hier