SP Charlois verheugd over subsidie lotgenoten contactgroep

24 maart 2015

SP Charlois verheugd over subsidie lotgenoten contactgroep

De SP is blij dat een lotgenotengroep met psychische problemen via een bewonersinitiatief geld heeft gekregen om drie keer per week bij elkaar te komen om elkaar te ondersteunen.

'Eigen kracht', 'zelfredzaamheid' en 'kracht van het eigen netwerk', zomaar wat termen uit het nieuwe collegeplannetje 'Nieuw Rotterdams Welzijn'. Mensen die zorg nodig hebben moeten volgens deze visie zelf het initiatief nemen en hun sociale netwerk aanspreken. Een groep mensen uit Charlois met psychische problemen nam dit initiatief en verenigde zich in een lotgenotencontactgroep. Het plan: gedurende het hele jaar drie ochtenden in de week samen komen om elkaar te helpen. Indien nodig is een professional als telefonische achterwacht binnen bereik. Ook anderen met een psychisch probleem zijn welkom. Om dit te financieren vroegen zij een bescheiden bedrag van zesduizend euro aan.

Voor sommige leden van de gebiedscommissie was onduidelijk of dit initiatief wel binnen de nieuwe, strengere, regelgeving rondom bewonersinitiatieven valt. Gebiedscommissievoorzitter Ronald Tol was zelfs bang dat wethouder Eerdmans het besluit zou ‘vernietigen’, zo sprak hij uit tijdens de gebiedscommissievergadering van 16 maart. Desondanks koos de gebiedscommissie met een meerderheid voor dit initiatief.

SP Charlois steunt het plan van de lotgenotencontactgroep van harte en is erg blij met de met de goedkeuring van het bewonersinitiatief. Gebiedscommissielid Jacqueline de Palm: 'Als je een psychisch probleem hebt, heb je het zwaar, en wil je het liefst je afsluiten. Als je het lef hebt om je te organiseren en je in te zetten voor elkaar, is dat voor mij het toppunt van eigen kracht.'

Landelijk sociaal werker van het jaar Jenny Zwijnenburg, die de lotgenoten adviseert: 'Ik ben erg blij dat de lotgenotengroep van start kan gaan. Even leek het erop dat vanwege beleid van dit college deze voorziening weg zou vallen. Voor deze mensen betekent het veel om als lotgenoten onder elkaar te zijn en dankzij steun van de gebiedscommissie kunnen zij dit zelfstandig organiseren.'