Huurverlaging afgedwongen in Wielewaal

26 februari 2015

Huurverlaging afgedwongen in Wielewaal

Na een lange strijd tegen woningcorporatie Woonstad Rotterdam hebben een negental huurders in de wijk Wielewaal uiteindelijk gerechtigheid bij de kantonrechter verkregen en worden hun huren verlaagd tot 50 procent van de maximale huurprijs.

​Ondanks de voorgenomen sloop in deze wijk, samen met de ernstige scheefstand van een hondertal huizen en vocht- en schimmelklachten in de woningen, achtte Woonstad het gepast om 90 procent van de maximale huurprijs te vragen en tot vorig jaar zelfs de maximaal toegestane huurverhoging op te leggen.

Foto: SP Rotterdam

Onder aanvoering van Leo Smits, voormalig fractievoorzitter van de SP Charlois en bestuurslid van de huurdersvereniging en daarbij administratief ondersteund door de voorzitter van de huurdersvereniging, heeft een aantal huurders huurverlaging gekregen. Ondanks grote weerstand van Woonstad zijn de huurders vorige week door de kantonrechter in het gelijk gesteld.

Wielewaal staat al geruime tijd op de planning om geherstructureerd te worden. De initiatiefnemers van het plan 'Van en voor de Wielewaalers' zijn in gesprek met Woonstad en naar verwachting ligt er volgende maand een nieuw plan. Uitgangspunten hiervan zijn het op peil houden van het aantal sociale huurwoningen, het behouden van de sfeer in de wijk en draagvlak onder de overgrote meerderheid van de bewoners.