Speel geen spelletjes met TOS Ijsselmonde

8 januari 2015

Speel geen spelletjes met TOS Ijsselmonde

De gemeenteraad van Rotterdam kwam vandaag voor het eerst weer bij elkaar. De SP-fractie vroeg een debat aan omdat Thuis op Straat (TOS) IJsselmonde 48.000 euro lijkt mis te lopen voor het jongerenwerk dat ze in de wijk doen.

SP Raadslid Josine Strörmann: “Stichting Thuis Op Straat doet al jaren goed werk in Rotterdam, ook in IJsselmonde. Kinderen en jongeren spelen, sporten en leren vooral nog beter met elkaar om te gaan. Resultaat is een veiligere, meer leefbare buurt. Toch dreigt IJsselmonde het dadelijk zonder TOS te moeten stellen.”
Voorheen werd de organisatie gefinancierd door woningcorporatie Vestia.Die heeft echter begin 2014 al aangekondigd dat dit zij dit vanaf 2015 om
financiële redenen niet meer kunnen. Een subsidieaanvraag bij de stad is afgewezen. Een poging van de gebiedscommissie tot een overbrugging heeft het net niet gehaald.

Gebiedscommissielid SP Ger Giessen: “TOS is een organisatie die niet meer weg te denken is uit IJsselmonde. Zonder subsidie is de kans groot dat ze toch zal verdwijnen.”

Ondanks een afhoudend verhaal van wethouder De Jonge (onderwijs, sport) is de SP ervan overtuigd dat er een meerderheid in de gemeenteraad is voor het behoud van TOS in IJsselmonde. Josine Strörmann dient de volgende raadsvergadering een motie in om ervoor te zorgen dat in er ieder geval voor dit jaar voldoende geld op tafel komt voor de organisatie.