SP voert actie voor behoud kwijtschelding: ‘Deze zakken kosten u €180,–’

15 januari 2015

SP voert actie voor behoud kwijtschelding: ‘Deze zakken kosten u €180,–’

Foto: SP

De SP vindt dat de kwijtschelding voor de afvalstoffenheffing voor mensen met een laag inkomen moet blijven bestaan, en dat de lokale belastingen eerlijker verdeeld moeten worden. Daarvoor is de SP een actie gestart: Rotterdammers kunnen een petitie ondertekenen en vandaag ging de SP huis-aan-huis handtekeningen ophalen in het Oude Westen.

"De wekelijkse vuilniszakken kosten minima vanaf dit jaar €107,91 en dat loopt de komende jaren op tot €180,–", vertelt SP-voorzitter Kevin Levie. "Dat is heel veel geld voor mensen die geen cent kunnen missen. De SP wil de kwijtschelding weer terugbrengen, en daarnaast de lokale belastingen sowieso eerlijker maken. Door beter te recyclen en de OZB wat te verhogen kan de afvalstoffenheffing voor iedereen gehalveerd worden, en gaat iedereen met een huurhuis of koophuis tot 280.000 euro erop vooruit."

Vanavond gingen bestuurs- en raadsleden van de partij huis-aan-huis langs in het Oude Westen. Ze boden vuilniszakken met een ludieke boodschap aan en vroegen mensen de petitie te ondertekenen. Dat leverde veel positieve reacties op: veel mensen hadden de brief gekregen dat ze geen kwijtschelding meer krijgen en vertelden de afvalstoffenheffing niet te kunnen betalen, of tekenden omdat ze vonden dat hun buren de kwijtschelding moesten behouden.

De petitie is ook online te tekenen.

Foto: SP