Een Participatiewet zonder compassie

27 november 2014

Een Participatiewet zonder compassie

Bij de vaststelling van de Participatiewet in de raad dient de SP-fractie vele voorstellen in om op een socialere manier mensen met of zonder arbeidshandicap aan de slag te laten gaan. In 2015 gaat de wet van kracht.

De voorstellen gaan over de verplichte tegenprestatie en over een hele nieuwe set aan boetes en maatregelen, voor Rotterdammers die de pech hebben dat ze afhankelijk zijn van een uitkering.

Het eerste voorstel gaat over een vrijwillige tegenprestatie voor uitkeringsgerechtigden. In heel veel gemeenten in Nederland heeft men deze beleidsruimte die door het kabinet gegeven is, gebruikt. Het scheelt namelijk heel veel geld, qua controle en handhaving. Elders heeft men er voor gekozen om mensen te gaan stimuleren tot vrijwilligerswerk, en niet te dwingen.

SP-raadlid Josine Strörmann:''Maar wij leven jammer genoeg in een stad waar veel partijen behoorlijk aan de rechtse kant van hun eigen spectrum zitten. In Amsterdam kunnen D66 en VVD prima leven met een verordening die zegt dat je wel kunt vragen om 'iets terug doen voor je uitkering' maar dat dwingen niet nodig is. Vertrouwen in de burger, dus. In Rotterdam is zelfs de PvdA razend enthousiast over de verplichte tewerkstelling.''

Rotterdam is uniek volgens Strörmann. ''Iedereen moet hier aan de tegenprestatie, ook al zit je in een re-integratie traject of werk je al parttime.''

Een ander voorstel van de SP regelt dat je best meer burgerparticipatie kan vragen maar niet hoeft te dwingen. En een voorstel dat bepaalt dat alleen mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt verplicht zijn tot een tegenprestatie. En eentje die verdringing van andere professionals tegengaat bij inzet van de tegenprestatie, een commissie moet  het college adviseren naar aanleiding van signalen over verdringing. Deze adviezen zullen dan bindend zijn.

Staatssecretaris Klijnsma van de Pvda kwam met, volgens de SP, een hele slechte wet. De Participatiewet. Een belangrijk onderdeel hie van is een flink aantal absurde eisen aan uitkeringsgerechtigden. Met een  boete op de uitkering als je daar niet aan voldoet. Een hele maand geen uitkering, en als je vaker iets verkeerd doet, 3 maanden geen uitkering.

Strörmann:''Toch hadden we als Rotterdam op een aantal punten de keuze om het leed wat te verzachten. De SP laat zien dat het, volledig binnen de wet, veel beter kan. Dat je een boete best uit kan smeren over twee of drie maanden, bijvoorbeeld als er een gezin met kinderen in het spel is. En dat de straf voor ongepast gedrag per incident ook moet verschillen.''

Tot zelfs drie maanden een inkomen afpakken kan echt niet, ondanks de regels moet er compassie getoond worden volgens de SP.  Strörmann:''Zo'n boete kan het verschil uitmaken tussen blijven wonen waar je woont en een huisuitzetting, tussen warmpjes Sinterklaas vieren of afgesloten zijn van gas en licht. Dat is een zware verantwoording, waar de SP heel anders mee om zou gaan dan dit college."