De Kleijn: 'Wil dit college nieuwe Rotterdammers?'

6 november 2014

De Kleijn: 'Wil dit college nieuwe Rotterdammers?'

“Het college van Leefbaar Rotterdam, D66 en CDA moet zich schamen voor de begroting voor het jaar 2015 die ze voorleggen aan de Rotterdamse gemeenteraad”, aldus SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn tijdens de Algemene Beschouwingen in de gemeenteraad. De crisis die al zes jaar de stad hard treft is nog lang niet voorbij, maar desondanks komt het college met een pakket maatregelen dat de voornaamste slachtoffers van de crisis nog dieper de put in helpt. Er wordt bezuinigd, maar niemand lijkt te weten waarom of tot welk doel de bezuinigingen dienen. Slopen om het slopen in plaats van #kendoe.

Het idee dat de meer dan 53.000 Rotterdamse gezinnen die op het sociale minimum zitten geprikkeld moeten worden door ze met 200 tot 700 euro per jaar zwaarder te belasten is ridicuul. De banen zijn er simpelweg niet voor die mensen en het college gaat er aan voorbij dat er een grote groep mensen behoort tot de 53.000 Rotterdammers die simpelweg niet kunnen werken vanwege handicap, chronische ziekte of omdat ze van hun welverdiende AOW genieten. Leefbaar Rotterdam, dat zegt voor de ouderen en de échte Rotterdammer op te komen, treft vooral haar eigen achterban met deze idiote maatregelen. Buurthuizen en sportgelegenheden zoals de Larenkamp en zwembad Schuttersveld worden gesloten tot grote woede van bewoners. De 'échte' Rotterdammer wordt, ondanks alle loze woorden, niet vertegenwoordigd door Leefbaar Rotterdam.

De ideeën van het college blinken verder vooral uit in veel woorden maar weinig daden. De SP mist een gezonde visie en dito uitvoerbare plannen. Leefbaar heeft een beetje veiligheid gekregen, D66 zijn focus op het centrum en CDA lijkt er bekaaid van af te komen. Het grote integratievraagstuk wordt totaal genegeerd ondanks de grote woorden van Leefbaar voor de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen. Dat terwijl integratie een serieuze aanpak verdient in deze stad met 176 nationaliteiten. Er schijnt een integratienota aan te komen ergens in het voorjaar van 2015, de SP wacht het met veel interesse af. De visie van het college is een grabbelton; de enige gemene deler is de aanval op de armen.

Een van de drie kernthema's van het nieuwe college was “groen”. Veel zien we er niet van terug in de plannen en begroting voor 2015. Het verduurzamen van 2.000 woningen is veel lager dan de 13.000 woningen die Rotterdam volgens nationale afspraken zou moeten verduurzamen. Verder noemt het college geen concrete plannen over het verbeteren van het milieu.

De Kleijn: “Het lijkt er bijna op alsof de drie collegepartijen het liefst nieuwe Rotterdammers willen. De mensen die het al zwaar hebben worden alleen maar harder getroffen, belangrijke sociale voorzieningen in de buurten worden gesloten maar voor welk doel is totaal onbekend.” Bezuinigen is een keuze en het college kiest ervoor om op een slopende manier te bezuinigen. Tot welk doel al deze maatregelen dienen is de SP niet duidelijk. Leefbaar Rotterdam, D66 en het CDA blinken uit in veel woorden, weinig daden. Spreken van een echte Rotterdamse #kendoe mentaliteit in het college is dan ook onzin vindt de SP-fractie.