SP wil geen tweede Odfjell

4 september 2014

SP wil geen tweede Odfjell

De komst van de Russische olieterminal Shtandart naar de Rotterdamse haven heeft veel stof doen opwaaien. Shtandart is een dochter van Summo, beticht van diverse milieudelicten. De SP-fractie heeft zich nooit zo zeer verzet tegen de komst van de terminal vanwege de sancties tegen Rusland. De SP maakt zich eerder zorgen om de veiligheid en het milieu.

De SP zet zijn vraagtekens bij de huidige economische sancties tegen Rusland in de haven. Er zijn wel meer 'foute landen' actief in de haven. Ook de werkgelegenheid in de Rotterdamse haven telt zwaar mee voor de SP. Maar het gaat de SP vooral om de veiligheidseisen en milieuvoorwaarden waaraan Shtandart lijkt te voldoen.

SP-raadslid Tom Weerdmeester:''Odfjell voldeed ook aan de voorwaarden, we kennen allemaal de geschiedenis. We moeten hier heel voorzichtig mee omgaan, zeker gezien de reputatie van Summo.''

Weerdmeester vroeg in de raadscommissie EHMD (Haven) meer dan doorgaans een vinger aan de pols te houden en het bedrijf nauwlettend te volgen.