SP: Stuur ambtenaren niet zomaar de laan uit

16 juli 2014

SP: Stuur ambtenaren niet zomaar de laan uit

Bij de behandeling van de kaderbrief in de gemeenteraad heeft de SP zich ingezet om te voorkomen dat het college overgaat tot het verder snijden in het gemeentelijk apparaat zonder daar eerst goed over nagedacht te hebben. De SP heeft daarvoor een motie ingediend en die is aangenomen in de raadsvergadering.

De motie roept het college op om voor de begroting van 2015 met een onderbouwing te komen van de extra krimp, waarbij onder meer de financiële haalbaarheid, de stand van de dienstverlening en de kaders wat betreft het sociaal beleid ten opzichte van de werknemers bij de gemeente Rotterdam een onderdeel moeten zijn.

SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn: "De reorganisatie en krimp uit de vorige collegeperiode is nog verre van klaar en heeft vooral tegenvallers opgeleverd in de lopende begroting. Ook kampen gemeentelijke instellingen al met veel problemen zoals het op tijd betalen van facturen, terugbellen van burgers, de gemeentelijke administratie en zijn er oplopende wachtlijsten bij de sociale dienst. Wij vrezen dat door nog meer te snijden de dienstverlening aan de Rotterdammers, die al te boek stond als één van de slechtste in Nederland, nog meer achteruit zal gaan. En dan hebben we het nog niet eens over de honderden mensen die dreigen bij zo'n 'krimp' hun banen te verliezen, daar moet gepast sociaal beleid voor zijn vanuit de gemeente."