SP moties voor kinderen in speciaal onderwijs aangenomen

16 juli 2014

SP moties voor kinderen in speciaal onderwijs aangenomen

Vandaag werd tijdens de laatste raadsvergadering voor de zomer twee moties van de SP aangenomen. In beide gevallen ging het om voorstellen om de zorg voor kinderen in het speciaal onderwijs te garanderen. De maaltijdvoorziening ter ondersteuning van de medicatie en de ondersteunende zorg die het pedologisch instituut op de scholen biedt zijn gered door de voorstellen van de SP.

SP-raadslid Sun van Dijk: "Met de Wet passend onderwijs en de nieuwe jeugdwet om de hoek, moeten we extra alert zijn om kinderen niet tussen wal en schip te laten vallen. We zullen oog houden voor de meest kwetsbare Rotterdammers. Zeker voor kinderen in het speciaal onderwijs of jongeren die net dat extra steuntje in de rug nodig hebben."

Met het voorstel voor de continuering van de maaltijdvoorziening heeft de SP met brede steun van zowel coalitie als oppositiepartijen een structurele personele ondersteuning geregeld. De kinderen op de Mytyl-, Recon- en Openluchtschool hebben op medische grondslag deze maaltijden nodig. Na twee jaar is er nu eindelijk een oplossing voor deze scholen en kinderen.

Het pedologisch instituut begeleidt kinderen op school en biedt ondersteunende zorg zodat deze kinderen onderwijs kunnen volgen. Zonder deze ondersteuning komen zij gewoon thuis te zitten. Door de invoering van de Wet passend onderwijs worden de scholen verantwoordelijk voor het budget maar krijgen hiervoor geen vergoeding. Daarom waren deze kosten nog niet begroot voor het budget van de aankomende twee schooljaren. Hierdoor leek het erop dat het pedologisch instituut de zorg niet langer meer kon bieden. Maar dankzij het voorstel van de SP komt er een financiële overbrugging voor de aankomende twee jaar.