Jongste raadslid Weerdmeester (SP) trapt af

17 april 2014

Jongste raadslid Weerdmeester (SP) trapt af

Het jongste Rotterdamse raadslid, SP'er Tom Weerdmeester (22), nam het tijdens zijn 'maidenspeech' in de gemeenteraad op voor de dieren. Hij vroeg aandacht voor de misstanden bij dierenwinkel De Rimboe aan de West-Kruiskade. Ook had Weerdmeester een actualiteit aangevraagd over de gevaarlijke verkeerssituatie aan de Oostzeedijk.

Dierenwinkel De Rimboe heeft al een lange tijd een slechte naam op het gebied van dierenverzorging. Onlangs was er een dwergpapegaai ontsnapt die een ravage heeft aangericht in dierenwinkel De Rimboe, vijf paaskuikens werden doodgebeten.

Tom Weerdmeester: 'Dit is weer een voorbeeld van een lange lijst van misstanden rondom deze winkel. Bovendien is gebleken dat er te veel dieren in een hok zaten en er niet voldoende drinkwater aanwezig was.' Hiervoor heeft de eigenaar een officiële waarschuwing gekregen.

Geen levende dieren in winkels

SP en de Partij voor de Dieren maken zich grote zorgen om het welzijn van de dieren in deze winkel en vroegen daarom gezamenlijk aandacht hiervoor in de gemeenteraad. Ze vroegen de wethouder hoe de controle na deze waarschuwing plaats vindt. Ook is er een strengere wetgeving die per 1 juli 2014 ingaat met betrekking tot houders van dieren. De SP wil dat deze wet keihard gehandhaafd wordt in Rotterdam.

Wat de SP-fractie betreft worden er helemaal geen levende dieren meer verkocht in winkels, alleen nog via een asiel of erkende fokker. Hiervoor zullen dit jaar nog vele voorstellen van de SP volgen.

Oostzeedijk

De volgende actualiteit aangevraagd door Tom Weerdmeester ging over het ongeval met een vrachtwagen op de Oostzeedijk. De vrachtwagen heeft de abri geramd en daarmee totaal verwoest. Weerdmeester:'Ook dit is geen incident, er zijn al eerder ongelukken met vrachtverkeer geweest omdat de straat te smal is voor zowel de tram als het vrachtverkeer.' De SP maakt zich grote zorgen om de veiligheid van deze route.

Naar aanleiding van de vragen gaat wethouder Baljeu de situatie onderzoeken om verdere ongelukken te voorkomen. De SP wil dat zij kijkt naar een maatregel om vrachtverkeer te weren van de Oostzeedijk. Ook beloofde de wethouder dat de abri direct wordt teruggeplaatst. Er is nu een gevaarlijke situatie ontstaan omdat de reizigers nu helemaal onbeschermd bij deze halte staan te wachten.