Bijstandsgerechten voor iedereen

28 februari 2014

Bijstandsgerechten voor iedereen

Vandaag ging raadskandidaat Sun Yoon van Dijk in gesprek met Merlien Welzijn van Bijstandsgerechten.nl. Deze site is een Rotterdams initiatief en is dè marktplaats voor de uitwisseling van (bespaar)tips en gerechten. Op deze site staan heerlijke recepten voor gezonde en voedzame gerechten die voor iedereen betaalbaar zijn.

Bijstandsgerechten.nl is een initiatief dat mensen op internet samenbrengt om gerechten en tips te delen met iedereen die het niet zo breed heeft. Het idee voor de website is ontstaan bij Merlien Welzijn. Merlien groeide op met vier broers en zussen in gezin die van de bijstand leefden en moesten ieder dubbeltje omdraaien. Intussen heeft Merlien gestudeerd en een goed betaalde baan. Na het lezen van de kabinetsplannen van Rutte II herleefde het idee dat Merlien als kind had (namelijk om gerechten en tips te delen met een ieder die het niet zo breed heeft) weer op.

Merlien: “Het wordt mensen met een klein budget knap lastig gemaakt. Er is steeds minder geld voor de minima, er wordt bezuinigd op aanvullende bijstand en kans op werk blijft uit. Ik ken de problemen van binnenuit dus vind van mezelf dat ik er dan iets tegen moet doen.“ Daarom besloot Merlien om bijstandsgerechten.nl op te zetten en zo de gerechten te delen die zij vroeger met haar familie maakte.“

Merlien Welzijn met haar kookboek "Koken voor 4 personen voor €5"

Sun Yoon van Dijk, raadskandidaat: ”Ik vind dit een ontzettend goed initiatief. In Rotterdam groeit 1 op de 4 kinderen op in armoede. Dat zijn ruim 35000 kinderen in Rotterdam! Iedereen vindt het belangrijk dat kinderen een gezonde maaltijd kunnen eten, maar het kost alleen ontzettend veel energie en vergt heel veel creativiteit om met weinig geld een gezonde lekkere maaltijd neer te zetten.” Inmiddels delen vele mensen op de site hun recepten en stimuleren en inspireren zij elkaar om gezonde maar voedzame gerechten te maken voor zo'n laag mogelijke prijs.

De SP vindt Bijstandsgerechten een ontzettend goed en positief initiatief en zou graag zien dat meer Rotterdammers van deze site afweten zodat iedereen inspiratie op kan doen voor gezonde en betaalbare gerechten. Daarom heeft de SP-fractie vragen gesteld aan het gemeentebestuur om dit initiatief zo breed mogelijk te communiceren. Bijvoorbeeld via de stadskrant en de website van de gemeente om zo meer Rotterdammers te stimuleren om gezonde voedzame maaltijden te maken en eten.

Voor meer informatie over dit initiatief, klik hier: Bijstandsgerechten