Ouderen protesteren tegen uitholling thuiszorg

30 januari 2014

Ouderen protesteren tegen uitholling thuiszorg

Werken met schoonmaakploegen, minder uren zorg en inzet van robotstofzuigers. Dat is het gevolg van de lage budgetten van wethouder Florijn voor de huishoudelijke zorg. Het meldpunt van de SP blijft hier meldingen van boze en verontruste ouderen over ontvangen.

Ouderen in Alexanderpolder kwamen in opstand tegen het nieuwe werken.

Aafje bedacht het nieuwe werken. Op plekken waar veel cliënten wonen, zoals in seniorenflats, gaat Aafje werken met een vaste ploeg mensen per flat. Dat betekent dat veel mensen hun vertrouwde zorg verliezen. Dit is al heel ingrijpend, en dan wil Aafje ook nog gaan werken met ploegen van twee hulpen die als een tornado door het huis vliegen en met robotstofzuigers.

In Alexanderpolder kwamen veel ouderen hiertegen in opstand. Aafje besloot toen dat mensen hier vrijwillig voor mogen kiezen en dus ook nee mogen zeggen. In Kralingen-Crooswijk kozen vervolgens nog maar 10 van de 300 cliėnten voor deze duozorg. Niemand wilde de robotstofzuiger.

Stop robotzorg

Aangezien de voorstellen van Aafje tot veel onrust leiden, nu ook weer in Rotterdam-Zuid, heeft de SP gevraagd met deze robotzorg te stoppen. Ouderen willen dit niet, ze verliezen zo de regie over hun huishouding. Dit terwijl ze het vaak al moeilijk genoeg vinden dat ze zelf niet meer kunnen doen.

Hoewel Aafje haar cliënten nu wel duidelijk maakt dat mensen duozorg en stofzuigers niet hoeven te accepteren en dat dit geen consequenties heeft voor de zorg, worden ouderen er zenuwachtig van en boos over. Ineke Palm van het SP-Meldpunt: "Omdat ook al duidelijk is dat ouderen dit niet willen, moet Aafje hier gewoon mee stoppen. Dan pas gaat de onrust weg, heb ik Aafje gezegd. Zij zeggen hierover afspraken met de gemeente te hebben maar willen er wel over nadenken. Zo lang ze hier toch mee doorgaan, blijven wij de mensen goed informeren dat het niet hoeft."

Minder uren zorg

Het meldpunt van de SP ontvangt ook steeds meer berichten over een forse vermindering van het aantal uren zorg. Zoals afgesproken met Aafje, geeft de partij schrijnende gevallen door aan Aafje. Hierbij blijkt telkens dat het om een halvering of meer van de toegekende budgetten door de gemeente gaat. Ook Aafje moet soms toegeven dat het niet verantwoord is en doet dan een beroep op de gemeente op de budgetten bij te stellen. De raadsfractie van de SP gaat hierover de wethouder aan de tand voelen.

SP_ raadslid Josine Strörmann:"De meldingen blijven maar komen, over de huishoudelijke zorg. Natuurlijk over de robotstofzuiger, maar vaker nog over het terugschroeven van de hoeveelheid zorg. De zogenaamde herindicaties leiden, lijkt het wel, standaard tot een halvering van de uren aan thuiszorg. Er was sinds 2011 al ruim 25 procent bezuinigd maar nu wordt er echt doorgepakt door de gemeente. Als de gemeente een indicatie geeft voor 'een schoon huis' en daar maar 30 euro voor over heeft, dan weet je dat iemand maar anderhalf uur heeft om dat huis schoon te maken. Dat lukt natuurlijk niet, een woning schoonhouden in anderhalf uur per week!"

Heeft u ook meldingen over de thuiszorg?
Bel dan met Meldpunt Thuiszorg: 010-340 06 80
Spreek in: uw naam, uw telefoonnummer en thuiszorg. Dan wordt u zo spoedig mogelijk teruggebeld. U kunt ook schrijven naar Meldpunt SP, Gaffelstraat 61b, 3014 RC Rotterdam of via dit formulier.