“Rotterdam alleen rood als wij de grootste zijn!”

26 januari 2014

“Rotterdam alleen rood als wij de grootste zijn!”

Tijdens een drukbezochte nieuwjaarsborrel in De Gaffel trapten SP lijsttrekker Leo de Kleijn en fractievoorzitter in de Tweede Kamer Emile Roemer de campagne voor de gemeenteraadsverkiezing af. Tussen nu en 19 maart gaan kandidaten voor de gemeenteraad, de gebiedscommissies en vele vrijwilligers Rotterdam ervan overtuigen dat er maar één keus mogelijk is voor een 100% sociaal Rotterdam: De SP.

Voorafgaand aan de bijeenkomst voerden kandidaten in de verschillende gebiedscommissies actie in hun buurt. Ze beplakten alvast het eerste laagje posters op de verkiezingsborden in Feijenoord en zetten het gebied in het Zuiderpark in Charlois af waar zeker niet gebouwd mag worden af met linten.

Buurkinderen blijven warm op de ritmische drums van De Blitzkikkers.

Het buitenprogramma voor de kids - en de pappa's.

Leo stelt de kandidaten voor de gebiedscommissies voor.

“Als ik het niet over de gemeenteraadsverkiezingen zou hebben, zou ik vertellen over 85 van de allerrijkste mensen, die met zijn allen in één Rotterdamse stadsbus passen, evenveel vermogen hebben als 3,5 miljard van de allerarmsten in de wereld”, zei lijsttrekker Leo de Kleijn in zijn toespraak. Hij zou het dan hebben over de 1,3 miljoen Nederlanders die leven onder de armoedegrens, onder wie veel Rotterdammers. Over premier Mark Rutte die ‘steeds meer signalen van herstel’ opmerkt, maar tegelijkertijd waarschuwt voor toenemende werkloosheid en een verlies van banen. Banen die, zo merkt De Kleijn op, door Rutte’s eigen kabinet worden wegbezuinigd. Als hij het niet over de verkiezingen zou hebben, dan zou De Kleijn herinneren aan het denkproces dat na de ineenstorting van de financiële markten in 2008 op gang leek te komen. Over de noodzaak van een wereld waar winstbejag niet leidend is. En hoe dat besef in 2013 helemaal weg is.

"Wij durven te kiezen voor 100% sociaal!"

De Kleijn: “Politiek leiders en multinationals hebben niets geleerd. Dat wat van ons allemaal is, de zorg, volkshuisvesting etc. wordt afgebroken met het excuus dat ‘het niet meer te betalen is.  "Natuurlijk is het wel te betalen. Het gaat erom hoe de rijkdom verdeeld wordt. Het is een kwestie van gebrek aan links bestuur dat écht de strijd aangaat voor de mensen die het moeilijk hebben. Een links dat niet inzet op een paar procenten meer of minder, maar durft te gaan voor 100% sociaal!”

Emile Roemer, voor de gelegenheid terug in ‘zijn’ Rotterdam, waar zijn beide ouders zijn geboren en getogen, zei zich mateloos te ergeren aan de term ‘participatiesamenleving’. “Mensen dóen al mee. Samen leven doen mensen al. Participatiesamenleving is zoiets als ‘meepraatoverleg’. Boodschap erachter is echter dat ze iets willen verpakken in mooie woorden. Wie kan er tegen meedoen zijn, voor elkaar zorgen, een beetje op je buren passen? Het wordt alleen anders als dat een verkapte bezuiniging is om de sociale staat van Nederland af te breken. Daarom zijn deze verkiezingen de belangrijkste van de laatste tien, twintig jaar, Er valt dit keer echt iets te kiezen: maken we van gemeenten afbreekgemeenten of niet? Als het aan de SP ligt niet. Laten wij die strijd aanvoeren. Een rode stad als Rotterdam is alleen maar rood als wij de grootste zijn. Mensen zitten te wachten op sociaal beleid. Als Diederik Samsom in de kamer zegt: ‘van de sociale werkplaatsen blijf je af’ om vervolgens Jetta Klijnsma te vragen de sociale werkvoorziening af te breken, dan hébben we daar niets aan. De enige garantie om links georiënteerde partijen links te houden, is als de SP de grootste is!”

In een kort intermezzo staat Rotterdam stil bij de verzakkingen in Groningen. We laten ze niet zakken!

Afgeladen huis in de Gaffel.

Lekker dansbare Balkanklanken van The Balcony Players.

(Foto's: Theo Huijgens en Karin Berkhoudt)