Buurt OpStand in Charlois

20 januari 2014

Buurt OpStand in Charlois

Wekelijkse reizen de SP-fractie en haar kandidaten (raad en gebiedscommissies) naar nieuwe of bekende buurtinitiatieven in verschillende gebieden in Rotterdam. Charlois was deze week het gebied in de BuurtOpStand toer. Ze gingen langs Charlois aan het Water en het Pendrecht Museum.

Charlois aan het Water

Het project Charlois aan het Water is opgezet door Vitibuck Architects, G-Routes en het Rotterdams Wijktheater. Met een prijsvraag die onder andere gewonnen is door Vitibucks en Gert Jacob de Graaf (G-Routes) kregen deze de kans om hun visie voor een nieuwe Maashavenkade te ontwikkelen, samen met bewoners en ondernemers.

In gesprek met Gert Jacob en bewoners van de OVDB in hun buurthuis aan de Zwartewaalstraat

Midden 2012 startte Vitibucks en G-Routes in samenwerking met het Rotterdams Wijktheater hun project ‘Charlois aan het water’ met een kick-off in de afvalverbrandingsinstallatie van AVR. Waarna men met een door buurtbewoners gespeelde theatervoorstelling uitverkochte zalen trok. Deelnemers aan de theatervoorstelling voelden zich serieus genomen en konden met positieve energie hun eigen verhaal kwijt.

De SP-fractie en gebiedscommissie kandidaten voor Charlois; Jacqueline Palm en Tonnie Bracht, aan de Maashavenkade

Tegenwoordig werken ze vanuit het Wijkgebouw Tarwewijk. De projectgroep heeft een krantje naar buurtbewoners gestuurd en een brochure gemaakt voor de invulling van de lege hallen bij de Doklaan. Met deze brochure hopen ze investeerders te trekken. Ook de SP ziet graag een mooie invulling van de nu ongebruikte ruimtes bij de Maashavenkade.

Wijkmuseum en Rollatorwerkplaats

Op plein 1953 in de wijk Pendrecht bevindt zich het Pendrecht Museum van Cor Hofman. Hier kunnen alle bewoners speciale (historische) spullen schenken om tentoongesteld te worden. Hier moet men denken aan spullen van antieke radio’s tot aan straatnaambordjes uit de wijk. Achterin het museum ligt de Rollatorwerkplaats, een ander initiatief naar voorbeeld van de Rollatorwerkplaats in Spijkenisse.

SP-raadslid Josine Strörmann met stagiair (fractie) Wassim Benali op de Rollatorwerkplaats

In deze werkplaats kunnen bewoners hun rollators langsbrengen voor inspectie, hier worden ze gratis bekeken en gerepareerd door vrijwilligers. Mocht men onderdelen nodig hebben voor de reparatie, kan hier wel een klein bijdrage voor gevraagd worden. Tevens kunnen bewoners hier een tweedehands rollator aanschaffen voor een lage prijs en worden er rollators naar Oost-Europa gestuurd. Het museum en de werkplaats zijn een onderdeel van Vitaal Pendrecht.