Fort Hoek van Holland moet open blijven

18 juli 2013

Fort Hoek van Holland moet open blijven

De SP-fractie was deze maand, tussen al het politieke geweld op het stadhuis en in de media door, ook nog gewoon aan het buurten in Hoek van Holland. In de bus van het jongerenwerk, bij LCC De Hoekstee en tenslotte bij het Fort, dat met sluiting wordt bedreigd. Over het Fort heeft de SP-fractie deze week samen met de VVD en het CDA schriftelijke vragen gesteld aan het college.

De deelgemeente Hoek van Holland heeft in mei besloten dat het Fort drie jaar lang 50.000 euro zou krijgen om de unieke museumfunctie langer te behouden totdat de huidige Stichting Fort aan den Hoek van Holland, gemeente Rotterdam en de mogelijke nieuwe exploitant duidelijke afspraken hebben gemaakt over het Fort. Het Fort zou per 1 augustus ontruimd moeten worden. Ondertussen loopt er nog een rechtszaak tussen de gemeente en de stichting over de rechtsgeldigheid van de opzegging.

Het Fort van Hoek van Holland Het Nederlands militair kustverdedingsmuseum Fort aan den Hoek van Holland

Een ontruiming van het Fort zou enorm zonde zijn. Met zijn 80 vrijwilligers die wel heel professioneel aan de slag zijn gegaan, is het museum een absoluut pronkstuk. De SP-fractieleden spraken met voorzitter Wil Meier en bestuurslid Hans van Aalst van het Fort. De kennis, het onderzoek, de verzameling van unieke stukken zouden verloren gaan. De diorama's met zelfgemaakte poppen die de geschiedenis weergeven zijn zeer indrukwekkend, zeker als je bedenkt dat dit allemaal door vrijwilligers is gedaan.

SP-fractie met Wil Meier en Hans van Aalst van Het Fort Wil Meier en Hans van Aalst met SP'ers bij de ingang van het Fort

De SP wil van het college weten of de ontruiming per 1 augustus nog steeds in de planning staat en hoe het overleg verloopt, kunnen de vele bezielde en vakkundige vrijwilligers hun activiteiten nog voort zetten? En wat te doen met alle unieke museumstukken? Het college wordt ook gevraagd hoe het staat met de rechtszaak, is er al een uitspraak en kan de gemeente dan nog een externe bemiddelaar aanstellen om tot een andere uitkomst te komen? Ook blijft het de vraag of de nieuwe huurder nog steeds van plan is de exploitatie op zich te nemen en of hij de volledige kostendekkende huur van 135.000 euro gaat betalen. Het gaat hier overigens om een absurde huurverhoging van 7000%.

In het verleden is het Fort vele malen aangepast en gerestaureerd. De SP en de andere partijen willen dan ook weten om hoeveel geld dat gaat en wie dat toen betaald heeft. Behalve dat het zonde is van de inzet van de vele vrijwilligers, is het natuurlijk ook zonde geld als het museum de deuren moet sluiten. Een Hoek van Holland zonder dit museum is sowieso groot gemis en een cultuur-historische aderlating volgens de SP.

Jongerenwerk Hoek van Holland met schoolbus Jongerenwerker en coördinator Mark Ramackers met de schoolbus

De fractieleden spraken ook nog met jongerenwerker Mark Ramackers van Welzijn E25. Het jongerenwerk is nog maar drie dagdelen in de week actief in Hoek van Holland. Ze hebben geen vaste locatie, wel een bus. Ze gaan naar plekken waar veel jongeren zijn. De knalgele omgebouwde schoolbus biedt, hoe klein ook, vele faciliteiten (games, i-pads, zithoek, opslag voetbalspullen) maar een vaste locatie, een jongerencentrum, wordt echt gemist. In de bus kunnen ze maar met één groep per keer aan de slag, ze praten met de jongeren en ondernemen activiteiten met ze. Volgens Mark is het moeilijk om verschillende jongerengroepen te mengen in zo'n bus. Mark heeft zijn oog laten vallen op een terrein waar ooit een voetbalclub zat. Dat zou een mooie plek zijn voor jongerenactiviteiten, maar hij weet niet wat de bestemming van dat gebied aan de Hoekse Hillweg is. De SP'ers gaan dat uitzoeken.

Wijkbieb in Hoek van Holland in De Hoekstee De wijkbieb in Hoek van Holland blijft in De Hoekstee

Daarna spraken ze met de mensen van LCC De Hoekstee. In dit wijkgebouw blijft de wijkbibliotheek bestaan, mede door inzet van deelgemeente naar aandringen van bewoners. De SP-fractie is hier heel blij mee, er is in de hele stad veel actie gevoerd voor het behoud van de wijkbiebs door bewoners en SP'ers. Het wordt een afgeslankte versie, maar beter dan een biebbus. De collectie wordt kleiner, het wordt door vrijwilligers gerund maar de openingstijden blijven wel gehandhaafd. Nu wil de deelgemeente de hele Hoekstee verbouwen, op zich mooi, vinden ze. Het is hoog nodig, omdat er sinds de jaren '70 niets meer aan gebeurd is. Maar wie gaat het daarna exploiteren? Waarschijnlijk een commerciële partner volgens bedrijfleidster Lydia Kaldenberg. Maar blijft de Hoekstee dan nog wel betaalbaar voor iedereen, vragen ze zich af. De Hoekstee is alles in één. Ze huisvesten het hele verenigingsleven dat nog steeds bloeit in Hoek van Holland. Met een prachtige sportzaal en een goedlopend theater, de stad is ver weg namelijk. Ze draaien 60 voorstellingen per jaar.

De SP zal de gang van zaken nauwlettend volgen en wanneer nodig aan de bel trekken. SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn: ''De Hoekstee verbouwen, daar zijn wij niet tegen, maar het moet wel voor iedereen toegankelijk blijven. Zeker in een deelgemeente ver van alle faciliteiten in de stad.''