SP: Kiezen voor solidariteit en verzet

30 september 2011

SP: Kiezen voor solidariteit en verzet

Rotterdam bezuinigt meer dan een half miljard, een zevende deel van de totale begroting. Een flink deel van die bezuinigingen komt direct terecht bij de Rotterdammers die toch al het minst te besteden hebben. Het armoedebeleid wordt voor een groot deel afgeschaft, van meer dan de helft van de ouderen wordt hun gratis openbaar vervoer afgepakt, er wordt flink gekort op zorg en welzijn en mensen met een ID-baan dreigen hun werk te verliezen. De SP-fractie vreest dat duizenden Rotterdammers met dit beleid de komende jaren door de bodem zullen zakken.

Leo de Kleijn

SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn: "De SP zal bij de discussie over de begroting 2012 voorstellen doen om, ondanks alle financiële ellende, de basis van solidariteit in de stad overeind te houden. Om dat te kunnen betalen denken we aan een beperkte lastenverhoging voor Rotterdammers en bedrijven die dat wel kunnen betalen. Juist in moeilijke tijden geldt voor ons dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen.

De SP vindt dat het tijd is voor groot alarm over de financiële situatie van Rotterdam. De komende jaren dreigt een situatie waarin de stad enkel nog in staat is om de wettelijke taken zo goed en zo kwaad als het kan uit te voeren. De lokale politiek komt daarmee feitelijk buitenspel te staan, zonder noemenswaardige eigen beleidsruimte.

Wethouder Kriens zegt dat het college de zaak 'onder controle' heeft. Dat is een sprookje, zegt Leo de Kleijn: "Als je elke paar maanden met nieuwe maatregelen en bezuinigingen moet komen is dat geen controle, maar blinde paniek." De Kleijn vindt dat het college met veel meer urgentie de vinger op de zere plek moet leggen. "De kosten van de financiële crisis worden linea recta verhaald op de overheid, het kabinet gooit de ellende over de schutting bij de gemeentes en de gewone Rotterdammers zijn vervolgens de dupe." De SP vindt dat de grote steden en alle gemeentes die nu zwaar getroffen worden, in verzet moeten komen tegen het kabinetsbeleid.