Buurten in de Wijken: Delfshaven

30 juni 2008

Buurten in de Wijken: Delfshaven

Dit keer ging de SP-fractie buurten in Delfshaven waaronder historisch Delfshaven, Coolhaveneiland, Lloydkwartier en ook even langs Schiemond.

De fractie sprak met Crista Vonkeman en Ingo Veels van de Raad van Bestuur van welzijnsorganisatie DISCK www.disckgroep.nl Zie ook www.deoudrotterdammer.nl

DISCK functioneert eigenlijk als het voorportaal van de deelgemeente. De grootste sociale problemen in Delfshaven zijn volgens Crista en Ingo de stille armoede met als gevolg sociaal isolement. Ook het gebrek aan startkwalificaties bij jongeren om aan het werk te kunnen is een groot probleem. DISCK is als zoveel bewoners en welzijnorganisaties in Rotterdam niet betrokken bij de Vogelaarwijk-projecten. Ambtenaren lijken alles onder elkaar te regelen. Wanneer de gemeente iets aan de deelgemeente vraagt gaat de gemeente er vanuit dat organisaties en bewoners uit de wijk geinformeerd zijn. Er zijn te veel overleggen in plaats van een overzichtelijk platform. Organisaties moeten te veel vergaderen en boekhouden en komen zo bijna niet aan het echte werk toe. DISCK wil meer sociale kansenzones zoals er ook economische kansenzones zijn. Meer sociale regelvrije ruimte om zo meer een vrije hand te hebben en aan de slag te kunnen in de wijken.

Historisch Delfshaven.
Historisch Delfshaven. De reparatie van de brug over de Moutersteeg-Voorhaven is plotseling uitgesteld naar eind 2009, bewoners en winkeliers ondervinden hier overlast van, zeker nu de Lage Erfbrug ook voor langere tijd voor renovatie is afgesloten.

Hierna betraden de SP-ers de werk- en exporuimte Dek-22 aan de Willem Buytewechstraat. Ze spraken met Aetzel Griffioen. Dekk-22 biedt workshops in een galerie voor schoolklassen en bedrijven (teambuilding) en buurtorganisaties, creatieve en praktische lessen over het opleuken van de buurt (creatieve activering).

Dek-22

Dek-22 bestaat nu een half jaar en is inmiddels uitgebreid met een gekraakt pand aan de Pieter de Hoochweg, het oude kantoor van DISCK, met ateliers, urban art en een filosofencafe.

Op zoek naar de Schat van Schoonderloo, een echte verborgen tuin in de Schoonderloostraat. De SP-fractie sprak met een groepje enthousiaste bewoners. Het veldje is na een lange strijd gered van bebouwing. De plannen lagen zes jaar gelden klaar om '' Het Gat van Schoonderloo'' vol te bouwen met appartementen voor de hogere inkomens. Een prachtige buurtuin voor iedereen is het resultaat, een oase van rust in een hectische buurt. Het park is geheel in eigen beheer van de bewoners en onderhouden het met behulp van een beetje subsidie van de deelgemeente. www.schatvanschoonderloo.nl

Een wandeling door de Schat van Schoonderloo

Bij een muurschildering in het park waant Leo zich in Toscane

Theo en Leo aan de Marokkaanse thee met de bewoners, bereid door beheerder Mohammed

Het ''verborgen atlier'' van kunstenaar Ron van der Ende in de Schoonderloostraat

Bij kapsalon Capuchon in de Pieter de Hochstraat spraken ze met SP-lid Daniel Stuivenberg en zijn partner. Daniel wil de bewonersorganisatie van Delfshaven nieuw leven inblazen en de winkeliers op Coolhaveneiland meer betrekken. ''Er is nu helemaal geen vertegenwoordiging vanuit dit gebied, niemand neemt het voor hen op ''. De huurdersgroep van Delfshaven houdt zich vooral bezig met de ontwikkeling van de Nieuwe Binnenweg maar daar hebben de winkeliers aan Pieter de Hochstraat erg weinig aan. Graag zouden ze wat steun vinden bij de deelgemeente. De SP-fractie gaat ze hierbij helpen.

Op bezoek in de Dempostraat bij Dick van Toorn, Sien Dudok en Gus Nevens van Platform Schiemond.

Een zeer actieve bewonersgroep voor iedereen en gesprekspartner van Woonbron. Woonbron bezit alle woningen in Schiemond. Een andere belangrijke gespreksparter is buurtagent Dirk de Groot, hij kent bijna iedereen in de buurt en weet wat er speelt, ook achter de voordeur. Er is veel parkeertoerisme in Schiemond sinds de invoering van het betaald parkeren in Bospolder en op Coolhaveneiland. Er is geen openbaar vervoer meer op Schiemond, maar er ligt een plan van de bewoners om Schiemond met tramlijn 8 met een lus te ontsluiten. SP-raadslid Leo de Kleijn gaat hiervoor aandacht vragen in de gemeenteraad.

Het fluitende hek aan de Bartel Wiltonkade. Bewoners van Schiemond liggen er wakker van. Door een constructiefout hoor je bij stevige wind een waar windorgel. TNO gaat het onderzoeken.

De fractie sloot af bij SP-lid Aad van der Struijs, journalist van Oud Rotterdammer en 70 jaar Delfshavenaar. Hij woont nu in een prachtige 55+ woning in het Lloydkwartier. We spraken over het Delfshaven van vroeger en nu en over het onmogelijke gebruik van de invalide-parkeerkaart in Rotterdam en andere gemeenten.

Uitzicht op het Lloydkwartier